Translate

02 Νοεμβρίου 2014

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΠΟ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ( ΟΔΥΣΣΕΙΑ)


ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ: Ματίνα Γκούτζιου (φιλόλογος)

ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ: Επανάληψη στην εισαγωγή στο έπος και στην Οδύσσεια του Ομήρου

ΤΑΞΕΙΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ: Α΄ΤΑΞΗ 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΑΞΗΣ:  Οι μαθητές παρακολουθούν μέσα στην τάξη την προβολή του λογισμικού και συμμετέχουν διαλέγοντας τη σωστή απάντηση τόσο στις επαναληπτικές ερωτήσεις, όσο και στο παιχνίδι. Παρακολουθούν επίσης παραστατικό video σχετικό με την τεχνική του εγκιβωτισμού και εικόνες εμπνευσμένες από την Οδύσσεια. Συμμετέχουν όλοι οι μαθητές απαντώντας είτε με τη σειρά, είτε κατά βούληση ανάλογα με την εμπέδωση των γνώσεων που απέκτησαν.
ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 1 διδακτική ώρα, που μπορεί να αυξηθεί σε 2, αν ο χρόνος δε φτάσει για τα ανωτέρω. Συνήθως  μέρος του παιχνιδιού, που είναι ευχάριστο και διασκεδαστικό για τους μαθητές, το συνεχίζουν μόνοι στα σπίτια τους μπαίνοντας στην ιστοσελίδα : Ελληνικός Πολιτισμός, Οδύσσεια, Οδύσσεια – Το παιχνίδι!!!

ΣΤΟΧΟΙ – ΣΚΕΠΤΙΚΟ:
  • Να αντιληφθούν οι μαθητές τις έννοιες έπος, ηρωικό έπος, αοιδοί, ραψωδοί, αλλά και άλλα στοιχεία της εισαγωγής στην Οδύσσεια του Ομήρου με ευχάριστο και διασκεδαστικό τρόπο. 
  • Να συμμετέχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία, να κρίνουν, να αλληλεπιδρούν, να καταλήγουν σε συμπεράσματα. 
  • Να ανακαλύψουν τη γνώση έχοντας ενεργή συμμετοχή και αναλαμβάνοντας πρωτοβουλία στη μαθησιακή διαδικασία.
  • Να οικοδομήσουν τη γνώση μέσω της ανακάλυψης-διερεύνησης.
  • Να αναπτύξουν θετική στάση προς τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριες, προς το σχολείο και τη γνώση. 
  • Να αντιληφθούν οι μαθητές ότι τόσο ο Όμηρος, όσο και τα έργα του αποτελούν μέρος της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και να νιώσουν ευχαρίστηση που γίνονται και οι ίδιοι κοινωνοί αυτών των γνώσεων. 
  • Η απόκτηση γνώσεων, μια και μιλάμε για μαθητές που μόλις άλλαξαν σχολική βαθμίδα (από το δημοτικό στο γυμνάσιο) να γίνει με εύκολο, εύληπτο ευχάριστο και διασκεδαστικό τρόπο, καθώς το περιβάλλον του λογισμικού και video είναι κατάλληλα για παιδιά αυτής της ηλικίας. 
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ:  Μετά την ολοκλήρωση της εισαγωγής στην Οδύσσεια του Ομήρου  (με τον παραδοσιακό τρόπο και με χρήση κατάλληλου λογισμικού) κι αφού τα παιδιά απέκτησαν κάποιες βασικές γνώσεις, για εμπέδωση, επανάληψη, για να αποκτήσουν οι μαθητές και οπτική εικόνα όσων διδάχτηκαν (στο παιχνίδι της Οδύσσειας υπάρχει συνδυασμός εικόνας και χάρτη, στο video ο εγκιβωτισμός δίνεται παραστατικά και ευχάριστα κλπ), για να διαπιστώσουν και να κρίνουν μόνοι τους, αν πράγματι απέκτησαν τις απαραίτητες για το μάθημα γνώσεις και μπορούν να ανταποκριθούν σε ερωτήσεις και να λύσουν απορίες, προβάλλεται στην τάξη (για να κερδηθεί χρόνος, χωρίς να αλλάζει ο ρόλος των μαθητών σε σχέση με την προβολή του ίδιου υλικού στο εργαστήριο πληροφορικής) το συγκεκριμένο λογισμικό, εικόνες και video, ώστε με ευχάριστο και διασκεδαστικό τρόπο να αντιληφθούν οι μαθητές τα βασικά στοιχεία του έπους και της Οδύσσειας.

ΚΡΙΤΙΚΗ: Η πραγματοποίηση των ανωτέρω είναι ευχάριστη στους μαθητές, τους βοηθά να μάθουν και να αποσαφηνίσουν στοιχεία της εισαγωγής που τους δυσκόλεψαν, συμμετέχουν με χαρά, αν η ώρα δεν επαρκέσει με ευχαρίστηση μπαίνουν μόνοι στο σπίτι τους στο ανωτέρω λογισμικό για να ολοκληρώσουν το παιχνίδι που είναι αρκετά μεγάλο σε διάρκεια. Εν κατακλείδι η προσέγγιση- διδασκαλία της εισαγωγής στην Οδύσσεια με τον τρόπο αυτό είναι χρήσιμη, διασκεδαστική, ευχάριστη και ενδιαφέρουσα.

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Στη συγκεκριμένη διδακτική παρέμβαση φύλλο εργασίας θεωρούνται οι ασκήσεις στη διεύθυνση: Ελληνικός Πολιτισμός, Οδύσσεια, Εισαγωγή στο έπος, 26 Ερωτήσεις για να δοκιμάσεις τις γνώσεις σου:  http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Paixnidia/odysseia-epos.htm


ΠΗΓΕΣ:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου